طراحی یا نظارت ازمون نظام مهندسی برق

طراحی یا نظارت ازمون نظام مهندسی برق

بعد از تفکیک آزمون مربوط به صلاحیت های طراحی و نظارت تاسیسات برقی از اسفند ۹۵، بسیاری از داوطلبان این رشته در مورد اینکه در کدام یک از این دو آزمون شرکت کنند، دچار تردید شده اند، در این یادداشت، در مورد تفاوت ها و شباهت های دو آزمون اطلاعات کامل و مفیدی ارائه می شود.

۱) تصورات اشتباه

برخی از دواطلبان تصورات اشتباهی در مورد آزمون دارند، که در ابتدای یادداشت باید این شبهات رفع شود:
آزمون های طراحی و نظارت همزمان و در یک ساعت برگزار نمی شود. ، معمولا آزمون نظارت پنج شنبه بعد از ظهر و آزمون طراحی جمعه صبح برگزار می شود.
برای هر کدام از صلاحیت های طراحی و نظارت تاسیسات برقی باید به صورت مجزا ثبت نام شود و در واقع دوبار ثبت نام و دوبار پرداخت هزینه انجام می شود.
داوطلبانی که از نظر مدرک تحصیلی مجاز به شرکت در هر دو طلاحیت باشند ، می توانند به صورت همزمان در هر دو صلاحیت شرکت کرده و بعد از قبولی در هر صلاحیت، پروانه اشتغال به کار مختص به آن را دریافت کنند. قبولی یا رد در هر آزمون، ربطی به آزمون دیگر ندارد.
آزمون های طراحی و نظارت با اهداف مشخص و کاملا مستقل از هم برگزار می شود و پیش نیاز دیگری نیستند.

۲) مدارک تحصیلی مجاز

اساسا مدارک مجاز به شرکت آزمون نظام مهندسی به دو دسته کلی اصلی و مرتبط دسته بندی می شوند. جدول (۱) فهرست کد، نوع پروانه و مدرک دانشگاهی مربوط به تاسیسات برقی را نمایش می دهد.
همچنین طبق مصوبه کمسیون تبصره ۲ ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تاریخ ۰۹/۰۴/۹۴، جدول تعیین کدرشته و حدود صلاحیت کارشناسی ناپیوسته، به صورت جدول (۲) خواهد بود.

۳) منابع آزمون

تنها سه منبع در آزمون نظارت بیش از طراحی بوده و سایر منابع دقیقا مشابه و یکسان است. در آزمون نظارت از مبحث ۱۲ سوال طرح می شود اما در آزمون طراحی سوالی از این منابع مطرح نمی شود.

۴) نحوه طرح پرسش ها

شاید مهمترین تفاوت در دو آزمون طراحی و نظارت تاسیسات برقی، زاویه دید طراح سوال است. همانگونه که اسم دو آزمون پیداست، آزمون طراحی از دید طراحی و محاسباتی به مفاهیم نگاه کرده اما در صلاحیت، بیشتر جنبه تئوریک داشته و کاربردی دارد. چند نکته مهم در مورد سوالات دو آزمون:
از ۶۰ پرسش آزمون طراحی مهر ۹۶، ۱۶ پرسش اختصاصی صلاحیت طراحی و باقی مشترک بین طراحی و نظارت است، حال آنکه ۳۸ پرسش از ۶۰ پرسش آزمون نظارت مهر ۹۶، بین طراحی و نظارت مشترک بوده و باقی اختصاصی نظارت است.
طبق مقایسه صلاحیت های طراحی و نظارت آزمون نظام مهندسی برق اسفند ۹۵ (اولین دوره ای که در دو آزمون از هم جدا شد)؛ در بسیاری از پرسش های آزمون های طراحی و نظارت تاسیسات برقی اسفند ۹۵ دیده شده که پرسش ها دارای اشتراک مفهومی بوده و تعریف حد و مرز برای جداسازی آزمون های طراحی و نظارت ممکن نیست. مثلا پرسش های ۱۳ و ۲۵ طراحی و پرسش های ۲ و ۶۰ نظارت، همگی از بخش سیم کشی مبحث ۱۳ مطرح شده اند. پس با توجه به اینکه تنها یک دوره از تفکیک آزمون های طراحی و نظارت گذشته، نمی توان قضاوت دقیق و محکمی در مورد مرز بین طراحی و نظارت قایل شده و به سلیقه و نظر طراحان پی برد.
۵) جمع بندی
با توجه به آنچه گذشت، می توان گفت که بدلیل اشتراک غالب پرسش ها در آزمون نظام مهندسی برق برای دو طلاحیت طراحی و نظارت، داوطلبانی از نظر رشته تحصیلی مشکلی از بابت شرکت در دو آزمون را ندارند، حتما در هر دو طلاحیت شرکت کنند چرا که تقریبا مفاهیم مشترک اما از دو دید مختلف را مطالعه کرده و باید به کلیه مفاهیم مسلط باشند.

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *