مزایای عضویت در سازمان نظام مهندسی

سازمان نظام مهندسی ساختمان و ارکان آن بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۴ است تشکیل شده و فعالیت می نماید که پیشنهاد می کنیم جهت آگاهی بیشر از اهداف و مسئولیت ها و همچنین خدماتی که حسب قانون از عضویت در سازمان از آن برخوردار می گردید ، حتماً مطالعه بفرمائید.
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از ابتدای سال ۱۳۷۵ جهت اجرا به وزارت مسکن و شهرسازی وقت ابلاغ شد. به استناد ماده ۶ این قانون ، سازمان نظام مهندسی ساختمان متشکل از رشته های هفتگانه مهندسی عمران ، معماری ، مکانیک ، برق ، شهرسازی نقشه برداری و ترافیک می باشد. ملاک عضویت در نظام مهندسی دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته های فوق یا رشته های مرتبط با آن می باشد. فارغ التحصیلان رشته های مذکور در صورت تمایل می توانند عضو سازمان شده و کارت عضویت دریافت نمایند و از مزایای عضویت استفاده نمایند. مهمترین خدماتی که سازمان نظام مهندسی برای مهندسان عضو ارائه می دهد عبارتند از :
شرکت در آزمون حرفه ای مهندسان با رعایت سایر شرایط
دریافت پروانه اشتغال بکار مهندسی با رعایت سایر شرایط
شرکت در انتخابات هیأت مدیره و سایر انتخابات مربوط به سازمان
استفاده از تسهیلات و خدماتی که نظام مهندسی استان بنا به وظایف و هدف های خود در اختیار اعضاء قرار می دهد از جمله حفظ حقوق ، شئون و حیثیت حرفه ای اعضای نظام مهندسی استان و دفاع در مقابل تعرض به آنها از طریق ارائه خدمات مشاوره حقوقی ، مالی ، فنی و غیره
استفاده از پایگاههای علمی ، فنی ، آموزشی و انتشاراتی به منظور بالا بردن دانش فنی اعضا
استفاده از تسهیلات قانونی که برای دارندگان پروانه اشتغال فراهم می شود.
استفاده از ارجاع خدمات کارشناسی موضوع ماده ۲۷ قانون
عضویت در صندوق رفاه مهندسان و استفاده از وام های مصوب صندوق
همکار شدن با سایر مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار در طراحی و نظارت
سرپرست کارگاه شدن در پروژه های دارای مجری
عضویت در سازمان نظام مهندسی استان مستلزم دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته های اصلی یا مرتبط به شرح جدول پیوست می باشد. اعضا با گذشت سه سال از مدرک کارشناسی و قبولی در آزمون حرفه ای مهندسان مجاز به دریافت پروانه اشتغال بکار مهندسی می باشد سنوات کاردانی جهت آزمون حرفه ای مهندسان در صورت هم رشته بودن آزمون از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی به ازای هر ۵ سال کامل یک سال و حداکثر ۲ سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد . در صورت هم رشته نبودن سنوات کاردانی قابل محاسبه برای آزمون مهندسی نمی باشد ( سنوات کاردانی برای رشته های عمرانی و معماری فقط در بخش نظارت محسوب می گردد) طبق قانون نظام کاردانی عضویت همزمان در سازمان نظام کاردانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیر امکان پذیر نیست .
* کارت عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران فاقد تاریخ اعتبار است اعضا مطابق بند ث ماده ۴۴ آئین نامه اجرایی قانون موظف به پرداخت حق عضویت سالانه می باشند که جهت رفاه حال اعضاء در صورت عدم پرداخت سالانه ، هنگام صدور ، ارتقا یا تمدید پروانه اشتغال یا عضویت در دفاتر فنی و شرکت ها بدهی عضویت تا آن تاریخ دریافت می گردد.
* عضویت و فعالیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه اجرایی آن می باشد. لذا اقدام متقاضی برای عضویت به منزله آگاهی از قانون مذکور است .

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *