معرفی رشته حمل و نقل(ترافیک)

معرفی رشته حمل و نقل

گرایش حمل و نقل یکی از گرایش های اصلی رشته مهندسی عمران محسوب می شود و دارای نقاط مشترک زیادی با رشته راه و ترابری می باشد.
این رشته را در یک تقسیم بندی کلی می توان به چهار قسمت کلی حمل و نقل دریایی – حمل و نقل ریلی – حمل و نقل هوایی – حمل و نقل جاده ای تقسیم بندی کرد.

حمل و نقل شامل:

مدیریت سیستم­های حمل و نقل، مطالعه تولید، توزیع و جذب سفر، مکان­ یابی احداث پارکینگ­ها و کنترل ترافیکی

  حمل و نقل ریلی شامل:

طراحی خطوط حمل و نقل ریلی بین شهری و درون شهری، برنامه ریزی ایستگاه ها و فواصل زمانی حرکت قطارها

  حمل و نقل هوایی و دریایی شامل:

برنامه ریزی حمل و نقل هوایی و دریایی و طرح فرودگاه ها و بنادر

بازار کار و آینده شغلی رشته حمل و نقل

مهندسین حمل و نقل برخلاف مهندسین راه و ترابری که در خارج از شهرها مشغول به کار هستند، فعالیت خود را داخل شهرها انجام می دهند.
به طور کلی این گرایش میزان استخدام پایین تری دارد ولی به این دلیل که تعداد افراد متخصص در این رشته بسیار کم است اگر بتوانید تخصص و مهارت خود را در این رشته بالا ببرید استخدام برای شما به آسانی صورت می گیرد.
فارغ التحصیلان این گرایش معمولا فعالیت خود را در واحدهای ادارات مختلف راه و ترابری – معاونت حمل و نقل و ترافیک – شهرداری ها – سازمان های حمل و نقل ترافیک شروع می کنند.
از معروف ترین واحدهایی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند فعالیت کنند می توان به وزارت راه و شهرسازی – سازمان های راه داری و حمل و نقل جاده ای – پژوهشکده های حمل و نقل – شرکت راه آهن – سازمان بنادر و کشتیرانی – سازمان دریانوردی – شرکت حمل و نقل و ترافیک تهران و بسیاری از شرکت های معتبر دیگر اشاره کرد که همگی به نیروی فعال و متخصص در این گرایش نیاز دارند

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *