چند نکته مهم از شرح وظایف مهندس طراح ساختمان

چند نکته مهم از شرح وظایف مهندس طراح ساختمان

ساخت یک ساختمان با کیفیت به عوامل گسترده‌ای وابسته است و در پروسه ساخت و ساز ارکان متفاوتی باید دست به دست هم دهند تا در نهایت یک محصول با کیفیت ساخته شود. یکی از این عوامل وجود طرحی منطقی و مناسب با خواست کارفرما است.
یک طراح حرفه‌ای ساختمان قبل از شروع به طرح باید بررسی‌های لازم از سایت مورد نظر را انجام دهد، اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه را بسنجد، ساختمان‌های همجوار و موقعیت مکانی و بافت ملک را در نظر بگیرد و در نهایت طرحی هم‌خوان با فضای موجود را ارائه دهد.

یک طراح ساختمان باید به این نکته توجه داشته باشد که طرحی موفق است که علاوه بر زیبایی، کارآمد بوده و قابلیت اجرا داشته باشد. توجه به سبک معماری و نیز هم‌خوانی و تطابق فضای داخل با نمای خارجی از موارد دیگری است که طراح باید به آن توجه ویژه‌ای کند.
یک مهندس طراح  و مهندس معمار باید بتواند با تکیه بر اصول و ضوابط‌ها و چهارچوب‌هایی که وجود دارد و همچنین با توجه به نیاز و خواسته کارفرما و مالک طرحی مناسب ارائه دهد. در طول این مسیر وظایفی بر عهده طراح می‌باشد که باید به آن‌ها توجه شود.
تهیه تمامی نقشه‌های فاز یک(طراحی) و فاز دو(اجرایی) و کلیه مراحل جهت *صدور پروانه ساختمان بر عهده تیم طراحی خواهد بود. علاوه بر آن آماده کردن مدارک و مستندات فنی و اجرایی و کلیه مدارک برای انجام مراحل بازبینی و گرفتن مهر تایید به عهده تیم طراحی است.
چنانچه لازم باشد اصلاحاتی بر روی طرح و نقشه‌ها اعمال شود و یا نیاز به توضیحاتی بر روی طرح داده شود، مهندس طراح ساختمان موظف به حضور در شهرداری و یا منطقه مربوطه می‌باشد تا در نهایت تایید و امضای کار را از شهرداری بگیرد.
تمامی نقشه‌های طراحی شده باید قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند که این خود یکی دیگر از مسئولیت‌هایی است که طراح موظف به رعایت آن می‌باشد.
چنانچه در طول پروسه اجرا نیاز به انجام اصلاحاتی در طرح دیده شود، با توجه به خواسته مالک و کارفرما مهندس طراح ساختمان موظف است به رفع آن پرداخته و تا مرحله نهایی شدن پروسه اجرا هم‌قدم با کارفرما پیش رود و اگر امکان همکاری نداشته باشد با تقبل هزینه، طراح دیگری را به مالک معرفی نماید.
میزان دستمزدی که به طراح تعلق می‌گیرد باید بطور دقیق در قرارداد مشخص شود. هزینه طراحی سازه برای هرمترمربع ناخالص زیربنا که در پروانه ساختمانی قید شده است، تعیین شود. معمولا ۵۰% از کل این هزینه قبل از شروع به طراحی پرداخت می‌شود و مابقی آن بعد از نهایی شدن تمام مدارک و مستندات طراحی پرداخت خواهد شد.
در صورتی‌که در حین کار مالک از ادامه کار منصرف شود، موظف به پرداخت کل هزینه طراحی است و چنانچه طراح از ادامه کار سر باز زند باید تمام هزینه‌ها را به مالک برگرداند.

اگر در حین کار مواردی پیش بیاید و یا بنا به درخواست مالک تغییرات گسترده‌ای در طرح ایجاد شود که سبب دوباره‌کاری‌های زیادی در کار شود، هزینه آن باید جداگانه محاسبه شده و ضمیمه قرارداد شود.
بهتر است جریمه‌ای نیز برای دیرکرد طراح در قرارداد در نظر گرفته شود مبنی بر اینکه به ازای N روز دیرکرد از سمت طراح N ریال از هزینه طراحی کسر خواهد شد.
با توجه به مطالب گفته شده، بیشتر با مسئولیت و کارها و شرح وظایف مهندس طراح ساختمان که در طول پروسه طراحی و اجرا انجام می‌دهد آشنا شدیم.

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *