شرایط عضویت در نظام مهندسی

شرایط عضویت در نظام مهندسی

شرایط و مدارک

مهندسان فارغ التحصیل شده در رشته های مرتبط به حوزه ساختمان برای فعالیت قانونی نیازمند دارا بودن کلیه شرایط عضویت در نظام مهندسی و دریافت عضویت رسمی در سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند. عضویت در این سازمان و دریافت شماره رسمی نظام مهندسی برای مهندسان فرصت ورود به بازار کار و موقعیت های شغلی مناسبی را به همراه دارد. این در حالیست که علاوه بر عضویت مهندسان نیازمند اخذ پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی نیز هستند.
در صورت دریافت پروانه اشتغال به کار و شماره عضویت رسمی از سازمان نظام مهندسی مهندسان قادر به فعالیت در کارهای تجاری و خدماتی همچون تاسیس شرکت و دفاتر مهندسی یا پیوستن به دفاتر مهندسی موجود و استفاده از امتیاز سهمیه موجود خود برای فعالیت, هستند.

مدارک و شرایط عضویت در نظام مهندسی

شرایط عضویت در نظام مهندسی داشتن حداقل مدرک لیسانس و بالاتر در رشته های مهندسی ذکر شده از دانشگاههای مختلف مورد تایید وزارت علوم است. برای دریافت عضویت باید با در دست داشتن مدارک شامل فتوکپی برابر اصل مدرک تحصیلی, فتوکپی برابر اصل شناسنامه و عکس, به سازمان نظام مهندسی موجود در شهر خود مراجعه کرده و با تکمیل فرم مربوطه و پرداخت مبلغ حق عضویت درخواست خود را رسمی نمایند.

شرایط اخذ پروانه اشتغال به کار

مهندسان, کاردانان فنی و معماران تجربی در ۷ رشته مهندسی معماری, مهندسی عمران, مهندسی برق, مهندسی مکانیک, مهندسی شهرسازی, مهندسی نقشه برداری و مهندسی ترافیک برای دریافت مجوز اشتغال به کار در رشته و حوزه فعالیت مدنظر خود نیازمند آن هستند تا در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند.
مهندسان پس از گذشتن بین سه سال (برای لیسانس) و یک سال (برای دکترا) از زمان فارغ التحصیلی این امکان برای آنها فراهم می شود که برای اخذ پروانه اشتغال به کار در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند. برای کاردانان این زمان بین ۵ تا ۶ سال بسته به نوع مدرک است تا امکان شرکت در آزمون کاردانان فنی ساختمان فراهم شود. همچنین معماران تجربی نیازمند ۷ تا ۱۹ سال (بسته به شرایط مندرج در قانون) سنوات کاری برای شرکت در آزمون معماران تجری هستند.
ازمون نظام مهندسی در رشته های مختلف و حوزه های تخصصی همچون نظارت, اجرا, طراحی و محاسبات, معمولا سالی دو بار توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می شود. پذیرش در این آزمون به مهندسان فرصت دریافت پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی و امکان فعالیت به عنوان کارشناس رسمی این وزارت را به آنها می دهد.
اغلب مهندسان جهت پذیرش در این آزمون ها اقدام به شرکت در دوره های آمادگی آزمون نظام مهندسی و انجام چندین آزمون آزمایشی نظام مهندسی آنلاین می نمایند. آزمون آزمایشی نظام مهندسی و دوره های آمادگی آزمون ورود به حرفه به تفکیک تمامی رشته ها همچون مهندسی عمران, معماری, برق و … و گرایش های آنها همچون (طراحی, نظارت, محاسبات, اجرا) توسط گروه آموزشی ۲۲مبحث برگزار شده و در دسترس مهندسان گرامی قرار گرفته است.

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *