آزمون‌های نظام‌ مهندسی به شکل محدودتری برگزار شود

 حسین بشیر امروز در مراسم آغازین همایش بلندمرتبه‌سازی با بیان اینکه همایش‌های بزرگ را به همت هیئت مدیره نهم سازمان نظام مهندسی استان تاکنون برگزار کرده‌ایم، اظهار داشت: از جمله این همایش‌ها می‌توان به همایش‌ شهرسازی، برق، مکانیک، متروپل و غیره اشاره کرد که برخی از آنها در سطح ملی بوده است.

وی ضمن اظهار خرسندی از اینکه با موافقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت در همایش بلندمرتبه‌سازی، ارتقای پایه نیز برای مهندسان دارد، گفت: اخیرا آزمون نظام مهندسی برگزار شد که در آن 14 هزار نفر شرکت کردند، گویا مقرر شده که این آزمون در چندین نوبت برگزار شود که با توجه به کمبود کار، باید تجدیدنظری در این خصوص از سوی تصمیم‌گیران صورت گیرد.

بشیر با بیان اینکه بروزرسانی «ساختار شکست» دیگر مطالبه جامعه مهندسین است، افزود: تاکنون 23 سال گذشته که این موضوع عوض نشده و شاهد تجمعاتی بوده‌ایم، این موضوع باید مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و هر رشته باید برای خودش یک تعرفه داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تصریح کرد: مسئله «مبحث 22» نیز موضوع با اهمیت دیگری است که تاکنون راه‌اندازی نشده است، موضوعی که پیرامون حفظ و ایمنی و نگهداری ساختمان‌ها است.

بشیر با بیان اینکه مجریان گاز هنوز صلاحیت لازم را اخذ نکرده‌اند، گفت: از سوی دیگر واگذاری کار به مجریان اتحادیه نیز قانونی نیست.

وی با اشاره به پروانه‌های مهندسی که تمدید نشده‌اند و برخی نیز در حال تمام شدن هستند، تصریح کرد: حذف شناسنامه فنی را خیلی پیگیری کردیم که باید جایگزین شود، 65 درصد از درآمد سازمان تحت تاثیر این مهم بوده و نمی‌توان فعالیت‌های نظارت مضاعف را داشته باشیم.

بشیر گفت: در قالب ماده 35 پیشیتر حمایت‌هایی را از وزارت راه و شهرسازی داشتیم ولی در حال حاضر این گونه نیست، اداره کل آن گونه که باید نمی‌تواند نظارت عالیه داشته باشد و از سوی دیگر از عهده سازمان نظام مهندسی نیز برنمی‌آید، سال گذشته یک میلیارد تومان برای نظارت ماده 35 به اداره کل راه و شهرسازی کمک کردیم که این رویه باید برعکس باشد.

وی با بیان اینکه قانون تعارض منافع نیز مشکل‌زا شده، افزود: ساختمان‌های نهضت ولی نیازمند توجه بیشتری هستند و برای سازمان نظام مهندسی هیچ آورده‌ای ندارند.

مراحل ثبت‌نام در آزمون نظام‌مهندسی برق
طبق ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی حداقل سابقه کار حرف‌های جهت شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی در هر مقطع به شرح جدول زیر می‌باشد:
۱- ابتدا مراجعه به سایت مطالعه دستورالعمل آزمون– پرداخت هزینه آزمون (اینترنتی)
۲-ورود به سامانه ثبت‌نام و انجام ثبت‌نام –پرینت از فرم ثبت‌نام
۳-عضویت در سایت نظام‌مهندسی استان اختیاری است.
۴-در تکمیل فرم ثبت‌نام باید دقت نمود، در صورت نیاز به تغییرات میبایست به سازمان نظام‌مهندسی استان مراجعه کرد.
۵-پرینت کارت شناسایی آزمون چند روز قبل از برگزاری آزمون امکان‌پذیر می‌باشد.
۶-آزمون‌ها با همکاری شرکت خدمات آموزش سازمان سنجش- دانشگاه‌های معتبر کشور- افراد حقیقی و حقوقی با تجربه و شاغل در حرفه مهندسی ساختمان و آشنا به مقررات ملی، برگزار می‌شود.
۷-در صورت اعتراض داوطلبان آزمون به اشتباه بودن بعضی از سؤالات یا دو گزین‌های بودن آن‌ها اعتراضات را کمیته تخصصی هر رشته بررسی می‌کند. در صورت پذیرش اعتراض، مستقیماً امتیاز آن سؤال بین سؤالات دیگر سرشکن می‌شود و در غیر این صورت اعتراض به کمیته‌های تجدیدنظر و نهایی هر رشته احاله می‌شود و رای کمیته نهایی غیرقابل تغییر بوده و عیناً جهت اعمال در پاسخنامه ابلاغ می‌شود.
۸-کمیته‌های تجدیدنظر مرکب از اساتید برجسته و حرف‌های در رشته‌های مربوطه هستند.
۹ – اعتبار قبولی در آزمون‌های نظام‌مهندسی حداکثر به مدت ۴ سال از تاریخ آزمون می‌باشد، لذا در صورت قبولی می‌توانید ظرف این مدت شرایط لازم جهت دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی را فراهم نمایید.
۱۰-آن دسته از مهندسانی که دوره مدت سربازی در پیش رو دارند نیز میتوانند در این آزمون شرکت کنند طوری که با قبولی در این آزمون تا ۴ سال وقت دارند که مدرک اصلی خود را برای دریافت پروانه اشتغال به کار به نظام‌مهندسی برسانند.

چند سال پس از اتمام دوره کارشناسی می‌توان در آزمون‌های نظام‌مهندسی شرکت کرد؟
با توجه به جدول سنوات که از تاریخ دریافت مدرک تحصیلی تا تاریخ آزمون نظام‌مهندسی (نه تاریخ ثبت‌نام) محاسبه می‌شود، برای مدرک کارشناسی ۳ سال، کارشناسی ارشد ۲ و دکتری ۱ سال از زمان دریافت مدرک تحصیلی باید گذشته باشد.

آیا برای شرکت در آزمون نظام‌مهندسی برق، نیازی به عضویت در سازمان نظام‌مهندسی هست؟
خیر، برای شرکت در آزمون نیازی به عضویت نبوده، ولی پس از قبولی باید در سازمان نظام‌مهندسی، در شهر مربوطه عضو شوید.

 

گروه آموزشی ۲۲ مبحث به مدیریت مهندس فرزاد شفیع زاده سماکوش با هدف بالا بردن سطح کیفی آموزش با ارائه پکیج های آموزشی جامع برای چهار رشته عمران معماری برق و مکانیک در سطح کشور ارائه خدمات می نماید ، ما مفتخریم که پشتیبانی گرم شما دوستان را در این مسیر به همراه داریم ، محصولی که از طرف گروه ۲۲ مبحث برای شما ارسال میگردد محتویات آن شامل مواردی بوده که در قسمت توضیحات هر محصول کامل تشریح گردیده است، تمام پکیج ها دقیقا به همان موضوع که تشریح شده است با جزئیات کامل ظرف ۲۴ساعت پس از ثبت سفارش توسط شما از طریق سازمان پست کشور به خدمت ارسال میگردد.

آزمون نظام مهندسی برق

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *