هر انچه که باید در مورد ازمون نظام مهندسی بدانید

یکی از دغدغه های هر فارق التحصیل رشته های مهندسی به خصوص مهندسی عمران، قبولی در آزمون نظام مهندسی و اخذ پروانه کار می باشد و گاه با عدم اطلاع از راهکارهای مناسب، انگیزه برای تلاش جهت موفقیت، جای خود را به استرس و ترس از عدم موفقیت می دهد، لذا در این مطلب هر آنچه که لازم است از این آزمون و راه موفقیت در آن بدانید، از تجربیات مهندسینی که در آزمون های ادوار گذشته قبول شده اند گردآوری شده است.

چه زمانی می توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد؟

فارغ التحصیلان رشته های مهندسی پس از گذشت سه سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی خود می توانند جهت شرکت در ازمون نظام مهندسی اقدام کنند.

آزمون نظام مهندسی چطور است؟

ازمون نظام مهندسی در رشته مهندسی عمران در سه گرایش محاسبات، نظارت و اجرا ‌برگزار میشود که هر آزمون ۶۰ سوال و حد نصاب قبولی ۵۰‎٪ می باشد، یعنی برای قبول شدن در آزمون حداقل باید به ۳۰ سوال صحیح پاسخ دهید. لازم به ذکر است که آزمون دارای نمره منفی است که هر سه سوال غلط، یک سوال صحیح را حذف میکند.

منابع آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی مباحث مقررات ملی ساختمان است که برای هر آزمون تعدادی از مباحث مورد سوال است. برای دیدن بروزترین منابع هر آزمون وارد سایت سازمان نظام مهندسی بشوید.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

برای شرکت در آزمون پایه سوم نظام مهندسی باید سه سال از تاریخ فارغ التحصیلی شما گذشته باشد.
شرکت در آزمون نیازمند عضویت در سازمان نظام مهندسی نمی‌باشد.
افرادی که کارت پایان خدمت ندارند نیز می‌توانند در آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی، به مدت ۴ سال فرصت دارند تا با پایان دوره سربازی خود و اخذ کارت پایان خدمت، اقدام به ثبت نام در سازمان و دریافت پروانه خود کنند. پس توجه داشته باشید که قبل از دوره سربازی هم میتوانید در آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی، به مدت ۴ سال قبولی تان رزرو می شود.

مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:

براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان جدول کد رشته‌های مختلف و نوع پروانه اشتغال بکار (اعم از اصلی یا مرتبط) براساس عنوان مدرک تحصیلی دانشگاهی و آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها از دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل وزارت مسکن و شهرسازی به کلیه سازمان‌های نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ها ابلاغ شده است که در مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها قابل مشاهده می باشد.

چگونه در آزمون نظام مهندسی موفق شویم؟

شما برای قبولی در آزمون، به حداقل ۳۰ سوال صحیح باید پاسخ دهید، اما باید مراقب نمره منفی هم باشید!
بسیاری از دوره ها و کتب مختلف با وعده آمادگی و قبولی صددرصد در آزمون وجود دارند، اما راه های ساده تری هم در دسترس است. اول کمی اعتماد بنفس داشته باشید، سپس بخاطر بسپارید که مهمترین عامل برای موفقیت سرعت عمل شما در جلسه آزمون است. پس پیشنهاد ما به شما این است که حداقل دو هفته قبل از آزمون نظارت و‌اجرا و حداقل یکماه پیش از برگزاری آزمون محاسبات، وقت کافی برای مطالعه قرار دهید. به این صورت که آزمون های دوره های پیش را تهیه کرده و سعی کنید در زمان مقرر آزمون، به سوالات پاسخ دهید و تلاش کنید حد نصاب قبولی را کسب کنید. این امر با دقت، تمرین و تکرار حاصل میشود.
یکی دیگر از کارهایی که میتواند به شما کمک کند، استفاده از کلید واژه است، به این ترتیب که پس از مطالعه سوال و گزینه ها، کلمات کلیدی را در کلیدواژه جستجو کنید و از این‌طریق به مبحث مربوطه و صفحه مورد نظر رجوع نموده و سوال را پاسخ دهید، حتما ب خاطر داشته باشید که در این روش پس از یافتن مطلب مورد سوال، چند سطر قبل و بعد را هم مطالعه کنید زیرا گاهی اوقات نکاتی در قالب تبصره آورده می شوند که در دستیابی به پاسخ صحیح مؤثرند.

مطالعه مناسب برای آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

امروزه بسیاری از موسسات دوره های مختلف آمادگی برای آزمون با انواع وعده های قبولی و هزینه های مختلف برگزار می کنند، اما باید آگاه باشید که شرکت در این دوره ها معجزه نمیکند!
بهترین کار این است که شما با مطالعه و تست زنی آزمون های دوره های پیشین، سرعت عمل یافتن مطالب و دقت خود را افزایش داده و چشم خود را با مباحث آشنا ساخته و توانایی تان را بهبود ببخشید و نقاط ضعف خود را رفع کنید.
اگر نمی دانید کدام شیوه مطالعه را دنبال کنید و می خواهید تجربه چندین مهندس برجسته در خصوص شیوه مطالعه شان را بدانید و مایل هستید به سادگی یک مسیر و راهکار عملی برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی داشته باشید حتما از رضایتمندی خانواده بزرگ ۲۲مبحث دیدن کنید

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه کنیم؟

امیدوارم با توکل به خدا و تلاش خودتان در اولین باری که در آزمون شرکت کردید، نمره لازم برای قبولی را کسب نموده و قبول شوید. پس از قبولی در هر یک از آزمون های نظارت، اجرا و محاسبات آقایان در صورت داشتن کارت پایان خدمت و خانم ها به سازمان نظام مهندسی شهرتان مراجعه کنید و مدارک لازم برای صدور پروانه تکمیل کرده و ارائه دهید.
برای مثال جهت اخذ پروانه نظارت پایه ۳ شما احتیاج به تایید دو عدد مهندس پایه یک دارید و برای اخذ پروانه پایه ۳ اجرا شما باید در دوره ای که از طرف سازمان نظام مهندسی برای اخذ این پروانه اجرا می شود، شرکت کنید و مدرک آن را همراه خود داشته باشید، لازم به ذکر است که شرکت در این دوره ملزوم به عضویت شما در سازمان نظام مهندسی می باشد.

نتیجه گیری :

طبق تجربه کسب شده توسط مهندسین، شما برای قبولی مناسب در آزمون، نیازمند هیچگونه عوامل خارجی نیستید، به خود متکی بوده، برنامه ریزی دقیق برای مطالعه داشته باشید، بدانید که باید چه کنید، تلاش کرده و خودتان را باور داشته باشید. حتما موفق می شوید….

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *